Keuzeopdracht

Heb je de start- en vaste opdracht af? Dan kun je verder werken aan één van de volgende keuzeopdrachten.

  1. Antiheld
    De stripheld Guust Flater is een antiheld. De naam Flater geeft al veel prijs over zijn karakter. Lucky Luke is helemaal niet handig of stoer, toch redt hij steeds weer samen met zijn paard anderen uit benarde situaties. Guust en Luke zijn geen gespierde figuren. De tegenslagen die ze op hun weg ondervinden, lossen ze vaak niet zelf op.
  2. Museums Vledder
    Museums Vledder is een museum waar je heel veel valse kunst tegenkomt. Je krijgt een rondleiding door het museum. In je verslag ga je in op de vraag of het echt een keerzijde van roem is wanneer een kunstwerk gekopieerd wordt. Bij deze opdracht kun je gebruik maken van de leerversterker verslag maken.
  3. Club van 27
    Je bent niet zomaar beroemd, de weg naar de top is lang en vol gevaren. En als je eenmaal aan de top staat, moet je dat wel volhouden. Veel artiesten lukt dat. Er is echter ook een grote groep die het niet heeft volgehouden.
  4. Diamanten: echt of niet?
    Diamanten en roem horen bij elkaar. Artiesten dragen graag ‘glimmertjes’. Denk aan Dries Roelvink, Gordon en Lady Gaga. Het is een statussymbool! Maar het is niet allemaal goud dat blinkt! Om diamanten te vinden moet er een hoge prijs betaald worden, denk bijvoorbeeld aan de gezondheid van de mijnwerkers e.d. Bij deze opdracht kun je gebruik maken van de leerversterker onderzoek doen.
  5. Eendagsvlieg
    Een eendagsvlieg is een beestje dat slechts één dag leeft. In de muziekwereld is een eendagsvlieg iemand die slechts één hit heeft gescoord en daarna nooit meer. De eendagsvlieg wilde wel meer maar het lukte niet. De roem vervaagt; het verdiende geld raakt op. Een leven vol verlangen naar iets wat er niet meer is. Bij deze opdracht kun je gebruik maken van de leerversterker poster maken.
  6. Sprookje en mythologie
    Sprookjes, sagen, mythen en legendes vertellen verhalen over mensen. De bedoeling van al deze verhalen is dat mensen er iets van leren. Over goed en kwaad, doorzettingsvermogen of dapperheid.