Kwaliteitenspel
In dit spel leer je wat kwaliteiten zijn en welke jij en anderen hebben. Het spel duurt twee uur.
Het spel in het kort:
- Er zijn 68 kaartjes met kwaliteiten, woord en plaatje
- Je speelt het met de hele klas
- Iedereen pakt een stoel en samen vormen jullie een kring
1. Welke kwaliteiten heb jij volgens anderen?
Doel: inzicht krijgen welke kwaliteiten de anderen in jou zien.
- Alle leerlingen pakken een kaartje voor hun linker buurman en komen terug in de kring
- Eén leerling begint, geeft het kaartje aan de buurman en vertelt er bij waarom hij dat kaartje heeft gepakt
- De ontvanger luistert en geeft geen commentaar
2. Welke kwaliteiten heb jij volgens jou?
Doel:
- Elke leerling gaat voor zijn stoel staan
- De helft van de leerlingen gaat uit de kring en gaat voor iemand anders staan, met de neuzen naar elkaar toe. Maak de twee kringen een beetje kleiner.
- Elke leerling pakt een kaartje voor zichzelf (mag niet hetzelfde zijn als de vorige)
- Elke leerling vertelt aan de ander waarom hij dit kaartje gepakt heeft
- Daarna schuift elke drie plaatsen op naar links. Vertel nu ook tegen diegene waarom jij dit kaartje gepakt hebt voor jezelf.
- benoem je eigen kwaliteit
3. Wat kun je met je kwaliteit doen?
Doel:
- Vorm een groepje van vier leerlingen
- De docent deelt willekeurig aan elk groepje kaartjes uit
- Beeld in jouw groepje jouw kwaliteit uit die op jouw kaartje staat. Jouw groepsgenoten moeten raden welke kwaliteit jij uitbeeldt
- Samen verzinnen jullie een situatie/gebeurtenis waarin mensen voorkomen met de kwaliteiten die op de kaartjes staan
- herken kwaliteiten
Ronde 4
- Open het document ‘kwaliteitenopdracht’ en ga hiermee aan de slag
- Sla het document goed op in jouw map
- Verwerk de resultaten op pagina 3 van jouw paspoort