1-Anti Joodse maatregelen

Als Süskind met de verjaardag van zijn dochter naar de schouwburg gaat om een voorstelling te bekijken speldt hij zijn Jodenster op. Zijn eigen spiegelbeeld, vermenigvuldigd in de rij spiegels, haalt hem uit zijn doen.

Bekijk onderstaand filmfragment en probeer een antwoord te vinden op deze vraag.

  1. Waaraan kun je zien dat Joden anders behandeld werden dan niet-Joden?

 Achtergrond

  1. Waarom droegen Joden een speciale Jodenster?
  2. Hoe voelden ze zich daaronder denk je?
  3. Wat waren de consequenties als Joden weigerden een Jodenster te dragen?
  4. Welke andere vormen van isolatie van Joden binnen de samenleving kun je noemen?
  5. Met welke doelen werden Joden binnen de samenleving geïsoleerd?

    Actueel

    Joden werden tijdens de Tweede Wereldoorlog buitengesloten, uiteindelijk met verschrikkelijke gevolgen. Ook nu worden nog mensen of groepen buitengesloten. Wordt er bij jou in de klas of in de straat ook wel eens iemand buitengesloten? Waarom doe je dan mee of help je diegene? Leg je antwoord uit.

    Discriminatie is in Nederland verboden bij wet. Toch worden er nog steeds groepen mensen gediscrimineerd in ons land. We kunnen daarbij drie groepen onderscheiden: het slachtoffer, de dader en de omstander. Zowel de dader als de omstander hebben de keuze in te grijpen, mee te doen of weg te kijken. Voor  veel slachtoffers is het wegkijken van een groep omstanders vaak erger dan de discriminatie door een enkeling. Leg dit uit. Noem twee voorbeelden uit jouw directe omgeving waarin duidelijk gediscrimineerd werd. Heb je ingegrepen? Leg je antwoord uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *