Week 3
Er zijn heel veel verschillende monumenten. En die vind je net zo goed in je eigen woonplaats. Je gaat zelf een onderzoek doen naar een monument in je eigen omgeving. Deze monumenten worden gepresenteerd door leerlingen uit de bovenbouw. Je kiest één van de monumenten uit en dat ga je onderzoeken. Uit dat wat je hebt onderzocht trek je conclusies en hierover schrijf je een gedicht.
Leerversterkers
Onderzoek doen
Onderzoek doen
Benodigdheden
Gebruik de bijlage voor het onderzoek! Verder: camera/mobiel, laptop
Gebruik de bijlage voor het onderzoek! Verder: camera/mobiel, laptop
Tijd
2 lesuren
2 lesuren
Werkvorm
In groepen
In groepen
Doel
- Je ontdekt monumenten in je directe omgeving
- Je leert de betekenis van monumenten herkennen
- Je leert hoe een monument wordt vormgegeven
- Je leert analyseren
- Je leert kernachtig informatie samenvatten
- Je leert informatie omzetten in een gedicht
Opdrachten
A. De monumenten
- Jullie gaan een monumentenroute lopen. Voor de leerlingen in Meppel is er deze route. Leerlingen uit Diever krijgen de route van hun docent.
- Tijdens deze route fotografeer je drie monumenten (fotografeer ook de plaatjes met gegevens)
- Kies één monument uit dat je nader gaat onderzoeken
- Download de leerversterker “onderzoek doen”
- Voer een onderzoek uit naar het monument
B. Maak een gedicht
- Bekijk de website Alles Over Gedichten. Lees de dichtvormen door.
- Kies een aansprekende vorm om het gedicht te maken
- Maak het gedicht
- Maak per klas een dichtbundel
- Overleg met de klas en kies gezamenlijk een vorm om alle gedichten te bundelen: boekje, muurkrant, filmpje waarin iedereen zijn gedicht voorleest, een Keynotepresentatie.
- Maak de dichtbundel