Reclame informeert mensen met beeld, tekst en geluid. De informatie moet op een korte, kernachtige manier duidelijk gemaakt worden en tegelijkertijd ook aanspreken. Dat aanspreken is lastig want mensen zijn erg verschillend en de één vindt dit leuk en de ander dat. Grappig en toch informatief en duidelijk is ook heel lastig. Een serieuze actie kun je op een grappige manier laten aanspreken, maar alleen maar lollig doen helpt niet om het duidelijk te houden. Een aantal voorbeelden daarvan kun je zien op Loesjeposters.
De reclame
De actie, die verzonnen wordt door elk groepje, moet worden voorgesteld aan publiek door middel van een reclameposter, een radioreclamespot of een reclamefilmpje. Voor elke vorm gelden andere afspraken, maar een aantal zijn hetzelfde en deze worden hier genoemd.
Voor de reclame gelden de volgende afspraken en worden daarop beoordeeld:
- Noem de titel van de actie (verzin dus een titel voor de actie)
- Verzin een uitnodigende, prikkelende tekst over het doel van de actie [slogan]
- Wees origineel en vernieuwend, maar respectvol voor alle mensen
- Zorg dat de datum, het tijdstip en de locatie duidelijk overkomen
- Beschrijf de activiteit die uitgevoerd wordt: het begin, de volgorde, het eind In twee zinnen of regels
- Gebruik duidelijk leesbare of verstaanbare tekst
- Kies uit één van de volgende manieren:
- poster 50×65 ambachtelijk (knippen en plakken) of A3 digitaal
- filmpje
- radiospot
- Het moet worden ingeleverd als een PDF bestand
Dit doe je als laatste: opslaan als – naam; klas en groepsnummer – bestand: PDF
1. de ambachtelijke poster fotografeer of scan je en dit sla je op als PDF
2. de digitale poster sla je op als PDF
3. maak een still van een moment in het filmpje, sla dit op als PDF bestand
4. maak een foto terwijl je de radiospot opneemt, sla dit op als PDF bestand - Alle PDF bestanden over de reclames van de hele klas moeten in het A4 blaadje 2 Overzicht gezet worden