Hoofd- en bijzaken onderscheiden

Je kent het vast wel: je begint aan een samenvatting, maar schrijft het liefst alles over. Het staat toch niet voor niets in het boek?! Alles is toch belangrijk? En zo eindig je met een samenvatting die nog langer is dan de tekst die je in eerste instantie moest leren. Daar heb je natuurlijk niks aan. Goed nieuws! Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken kun je oefenen. Op deze pagina vind je daarvoor verschillende opdrachten. Dat helpt je ook om betere samenvattingen te maken (maar opdrachten over samenvatten vind je hier!).

Opdracht – Spiekbriefje maken

Om de eerste vraag die in je opkomt maar direct te beantwoorden: nee, natuurlijk mag je niet spieken op je toetsen. Maar een spiekbriefje maken helpt je wel met selecteren wat nu écht belangrijk is! Klik op de link hieronder om de volledige opdracht te downloaden:

Opdracht – Zelf toetsvragen maken

Een docent kan natuurlijk niet álles vragen op een toets: daar is niet genoeg tijd voor. Dus ook zij maken keuzes: wat vinden ze zó belangrijk dat ze echt willen checken of je het snapt? In deze opdracht ga je je eigen toets maken en diezelfde keuzes proberen te maken!