Onderzoek: lunchpakket

Doel:

  • de leerling weet wat een onderzoek is
  • de leerling kan het onderzoek uitvoeren
  • de leerling maakt van het onderzoek een verslag
  • de leerling weet wat er in het verslag moet komen te staan: voorblad, inhoudsopgave, de vragen+ antwoorden, wat ging er goed, wat heb je geleerd,….

Wat heb je nodig:

  • computer
  • pen en papier
  • info van medeleerlingen

Wat ga je doen:

  • je gaat een onderzoek doen naar lunchpakketten
  • je weet of je klasgenoten een gezonde lunch eten
  • je weet wat een gezonde lunch is
  • je weet waar je op moet letten: smaak, calorieën, kosten
  • je weet hoe de lunch wordt meegenomen naar school
  • je weet de voor- en nadelen van zelf een lunch meenemen
  • je weet wat de school verkoopt in de lunchpauze
  • je weet hoe duur dit is

Welke hulp:

  • de aanwezige begeleider(s)

Hoe ga je dit doen:

  • je werkt samen in een groepje van 2

Hoeveel tijd:

  • 6-8 lesuren

Wat moet je kunnen:

  • vragen bedenken voor het onderzoek naar lunchpakketten
  • samenwerken
  • een planning maken
  • een werkverdeling maken
  • nauwkeurig en netjes werken

Hoe wordt het beoordeeld:

  • je laat eerst de vragen zien aan de begeleider
  • de begeleider tekent dit af op de aftekenlijst
  • daarna ga je de antwoorden opschrijven en laat dit zien aan de begeleider
  • de begeleider tekent dit af op de aftekenlijst
  • daarna ga je hierover een verslag maken
  • het cijfer telt 1x mee voor Nederlands.

Download de opdrachtbeschrijving.
Download het scoreformulier.