Interview tonen en bespreken

Week 2

Je hebt een interview gehouden met iemand die het verschil heeft weten te maken. Dit interview wordt binnen tien minuten in een paar zinnen op een muurkrant geschreven. Daarna loopt iedereen langs de muurkrant en leest welke mensen geïnterviewd zijn. De docent vraagt je daarna om te vertellen over één van de door andere leerlingen gehouden interviews. Bijvoorbeeld wie de persoon is, waar deze persoon het verschil in maakt en wat jij daarvan vindt.

Benodigdheden
Grote rol papier, viltstiften, potloden, kleurpotloden, punaises
Tijd
10 minuten muurkrant maken + 20 minuten bespreken
Werkvorm
Muurkrant maken, navertellen
Doel

  • Je leert een korte omschrijving van inhouden maken
  • Je leert kernachtig informatie opschrijven
  • Je leert overzichtelijk informatie indelen
  • Je leert informatie die je hebt gelezen navertellen

Opdrachten

A. Maak de muurkrant

  1. Bekijk je aantekeningen van het interview
  2. Kies je plek aan de rol papier (je staat tussen medeleerlingen)
  3. Markeer je deel met lijnen, vakken, wolken of …
  4. Schrijf de gegevens van je geïnterviewde persoon op, zoals:
    Naam, geslacht, leeftijd, beroep, opvallende kenmerken in het karakter (zorgzaam, aardig, nors, vriendelijk, duidelijk).
    Plak eventueel een foto op als je die hebt of teken de persoon.
  5. Schrijf op wat de situatie is waar de persoon zich voor heeft ingezet.
  6. Schrijf op waarin deze persoon het verschil maakt(e). Wat, wanneer, waarom, waar en hoe deed hij dat?
  7. Schrijf op wat er daarna veranderd is aan de situatie

B. Bekijk de muurkrant en vertel na

  1. Loop langs de hele rol muurkrant en lees alle informatie
  2. Vertel over één interview wat je gelezen hebt. Je vertelt kort wie deze persoon is, voor welke situatie hij/zij zich ingezet heeft, hoe hij/zij het verschil maakt(e) en wat er veranderd is. Je eindigt met je eigen mening: wat vind jij van deze wereldverbeteraar?